Ramowy program studiów
Wersja: 3
Informacje ogólne
Wydział |
Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu |
Kierunek studiów |
Wychowanie Fizyczne |
Studia |
I stopnia |
Profil |
Praktyczny |
Specjalność |
Logorytmika |
Nazwa przedmiotu |
Anatomia, fizjologia i patologia narządów mowy, głosu i słuchu |
Języki w jakich jest i może być realizowany kurs |
j.polski |
Status przedmiotu |
Przygotowanie do nauczania kolejnego przedmiotu (prowadzenie zajęć) - Specjalność do wyboru: LOGORYTMIKA |
Wymagania wstępne (lista przedmiotów) |
----- |
Jednostka prowadząca |
Zakład Biostruktury |
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
dr K. Kochan-Jacheć, adiunkt |
Osoba(by) prowadząca(ce) zajęcia |
dr E. Bakońska-Pacoń, adiunkt, |
Cel przedmiotu |
1. Zdobycie przez studentów wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii narządów głosu, mowy i słuchu oraz zasad funkcjonowania i najczęstszych patologii narządów związanych z tworzeniem głosu i mowy artykułowanej. 2. Nauczenie studentów zapobiegania zmianom aparatu mowy i słuchu zależnym od czynników środowiskowych (zanieczyszczenie powietrza, hałas, czynniki biologiczne i chemiczne) oraz od stylu życia. 3. Przekazanie wiedzy na temat zmian następujących wraz z wiekiem w narządach mowy i słuchu oraz patofizjologicznego podłoża najczęstszych zaburzeń mowy i słuchu u dzieci i ludzi starszych. |
Opis przedmiotu |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i trwa jeden semestr. Prowadzony jest na kierunku Wychowanie Fizyczne - specjalność Logorytmika, na drugim roku, pierwszego stopnia studiów stacjonarnych i niestacjonarnych. W ramach przedmiotu student pozna szczegółową budowę i funkcję aparatu mowy, głosu i słuchu. Na wykładach omawiane są: anatomia, fizjologia i patologia narządów artykulacyjnych i układu oddechowego w aspekcie tworzenia głosu i mowy; budowa, działanie, patologia narządu słuchu; fizjologiczny rozwój mowy i głosu; funkcjonowanie ośrodków słuchu oraz mowy Broki i Wernickiego; integracja nerwowa słuchu z mową, wady mowy wynikające z uszkodzeń w obrębie narządu głosu, mowy, słuchu i ośrodków nerwowych oraz ich wpływ na rozwój i jakość mowy, Metody stosowane w tracie zajęć: wykład informacyjny, objaśnienie, dyskusja dydaktyczna, pokaz. |