Ramowy program studiów
Wersja: 3
Informacje ogólne
Wydział |
Wydział Fizjoterapii |
Kierunek studiów |
Fizjoterapia |
Studia |
II stopnia |
Profil |
Ogólnoakademicki |
Specjalność |
----- |
Nazwa przedmiotu |
Aktywność adaptowana |
Języki w jakich jest i może być realizowany kurs |
j.polski |
Status przedmiotu |
Przedmioty kierunkowe. |
Wymagania wstępne (lista przedmiotów) |
----- |
Jednostka prowadząca |
Wydział Fizjoterapii |
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
dr W. Seidel, adiunkt |
Osoba(by) prowadząca(ce) zajęcia |
dr hab. B. Bolach, prof. AWF Wrocław, |
Cel przedmiotu |
C1 Pozyskanie wiedzy dotyczącej specyfiki zajęć aktywności adaptowanej, jako jednej z form rehabilitacji ruchowej C2 Pozyskanie wiedzy dotyczącej specyfiki problemów aktywności adaptowanej w poszczególnych rodzajach niepełnosprawności C3 Przygotowanie studentów do organizowania i prowadzenia zajęć aktywności adaptowanej na turnusach rehabilitacyjnych i aktywnej rehabilitacji C4 Opanowanie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych z zakresu prawidłowego doboru form aktywności ruchowej, wielkości obciążeń wysiłkowych oraz doboru ćwiczeń fizycznych w zależności od jednostki chorobowej oraz rodzaju dysfunkcji C5 Przygotowanie studentów do organizacji i praktycznego prowadzenia zajęć aktywności ruchowej adaptacyjnej dla osób niepełnosprawnych |
Opis przedmiotu |
Przedmiot
Aktywność Adaptowana odnosi się do
czynnego ruchu, szeroko rozumianej aktywności fizycznej (turystyka,
rekreacja,
sport), w których uwzględnia się zarówno możliwości fizyczne uczestników
jak i
bezpieczeństwo prowadzenia zajęć. Zajęcia realizowane są w formach
teoretycznej i praktycznej podczas których student uzyskuje wiedzę oraz
umiejętności praktyczne dotyczące ćwiczeń adaptacyjnych w
różnych środowiskach z uwzględnieniem sprzętu i dobranych indywidualnie
przyborów. Podczas aktywnych zajęć wykorzystywana jest wiedza z zakresu
biomechaniki,
psychologii sportu, fizjologii wysiłku i socjologii. W ramach zajęć
poznaje
rolę Aktywności Adaptowanej jako sposobu na podtrzymywanie uzyskanej
sprawności
fizycznej i formy spędzania czasu wolnego. Studenci zapoznawani są ze
specyfiką
prowadzenia zajęć z grupami osób z różnymi dysfunkcjami, chorobami, w
zależności od wieku i płci, jak również wskazaniami i przeciwwskazaniami
do
ćwiczeń fizycznych. Student w trakcie zajęć praktycznych poznaje
przykładowe
ćwiczenia i formy organizacyjne zajęć z osobami z ograniczającymi je
uwarunkowaniami. |