Ramowy program studiów
Wersja: 1
Informacje ogólne
Wydział |
Wydział Fizjoterapii |
|||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
Fizjoterapia |
|||||||||||||||||||
Studia |
II stopnia |
|||||||||||||||||||
Profil |
Ogólnoakademicki |
|||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
|||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu |
Anti-Ageing w teorii i praktyce |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Języki w jakich jest i może być realizowany kurs |
j.polski |
|||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Przedmioty podstawowe |
|||||||||||||||||||
Wymagania wstępne (lista przedmiotów) |
----- |
|||||||||||||||||||
Jednostka prowadząca |
Wydział Fizjoterapii |
|||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
dr hab. K. Pezdek, profesor Uczelni |
|||||||||||||||||||
Osoba(by) prowadząca(ce) zajęcia |
dr hab. R. Dobrowolski, adiunkt, |
|||||||||||||||||||
Cel przedmiotu |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami teorii anty-aging: zjawiskiem starzenia się, lękiem przed śmiercią oraz strategiami poprawienia jakości życia osób starszych. Nabycie umiejętności rozpoznawania kulturowych determinantów, kształtujących postawy wobec osób starszych oraz ich statusu w społeczeństwie. Nabycie umiejętności identyfikacji potrzeb osób starszych a także proponować konkretne strategie ich zaspokajania. |
|||||||||||||||||||
Opis przedmiotu |
1. Filozoficzno-etyczna wielowymiarowość lęku przed starzeniem się i śmiercią. 2. Asymetryczność starzenia się umysłu i ciała – ujęcie systemowe. 3. Kulturowe determinanty „dobrego życia”. 4. Przemiany struktury demograficznej współczesnych społeczeństw. 5. Problemy psychologiczne jakości życia u osób w podeszłym wieku. 6. Zjawisko starzenia się jako element systemu aksjonormatywnego współczesnych krajów wysokorozwiniętych. 7. Deontologiczna konieczność opieki i troski nad osobami w podeszłym wieku. 8. Cierpienie jako nierozerwalny aspekt cielesności i skończoności człowieka. 9. Aksjologiczna zmiana paradygmatu „w zdrowym ciele zdrowy duch” na „zdrowy duch jako gwarancja zdrowego ciała”. 10. Strategie hedonistyczne jako próba ucieczki przed śmiertelnością (cyrenaizm, epikureizm, libertynizm, popkultura, „syntetyczna 11. Problem śmierci w kontekście czterech głównych religii (buddyzm, judaizm, chrześcijaństwo, islam). 12. Edukacja jako istotny element zmiany jakościowej procesu starzenia się. (Uniwersytety III wieku). |