Ramowy program studiów
Wersja: 1
Informacje ogólne
Wydział |
Wydział Fizjoterapii |
Kierunek studiów |
Fizjoterapia |
Studia |
Jednolite Magisterskie |
Profil |
Ogólnoakademicki |
Specjalność |
----- |
Nazwa przedmiotu |
Metodologia badań naukowych |
|
|
Języki w jakich jest i może być realizowany kurs |
j.polski |
Status przedmiotu |
Przedmioty programowe |
Wymagania wstępne (lista przedmiotów) |
----- |
Jednostka prowadząca |
Wydział Fizjoterapii |
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
dr hab. T. Michaluk, profesor Uczelni |
Osoba(by) prowadząca(ce) zajęcia |
dr hab. T. Michaluk, profesor Uczelni |
Cel przedmiotu |
Nabycie wiedzy w zakresie naukowej metody badawczej, umiejętności właściwego formułowania problemu badawczego, doboru i weryfikacji źródeł podczas pracy naukowej. Poznanie rudymentarnych standardów, formalnych i metodologicznych, stawianych pracom naukowym, w odniesieniu do
pracy własnej studentów, w szczególności pracy magisterskiej w obszarze nauk empirycznych. |
Opis przedmiotu |
Podczas zajęć zostanie przedstawiona współczesna i historyczna refleksji nad szeroko rozumianymi kryteriami naukowości wiedzy. W trakcie wykładów omówiona zostanie współcześnie prowadzona, w kręgach naukowych, dyskusja nad pytaniem: czym jest nauka i w jaki sposobów metoda badań wyznacza kryterium naukowości? Wstępne rozważania epistemologiczne mające na celu ujęcie najważniejszych kryteriów wyróżniających typ wiedzy określany jako naukowy w aspekcie historycznym. Rozwój refleksji nad nauką od czasu relatywizmu Sofistów (Protagoras) do współczesnych badań opisujących i wyznaczających standardy naukowości wiedzy (Quine, Feyerabend, Kuhn, Chalmers). Uzasadnienie konieczności prowadzenia tego typu badań. Omówienie kształtowanie się nowoczesnego paradygmatu naukowości na przykładzie przemian w nauce na przełomie XVI i XVII w. – empiryzm Galileusza, metodologiczna próba Kartezjusza znalezienie uniwersalnej, racjonalnej metody naukowej. Krytyka racjonalizmu, krytyka związku koniecznego i indukcji w naukach empirycznych dokonana przez D. Hume`a; klasyfikacja sądów wg. I. Kanta – sądy analityczne, syntetyczne – wiedza a priori, a posteriori. Wiek XX: Koło Wiedeńskie (Gödel, Carnap, Menger, Schlick), empiryzm logiczny. Czy tzw. „metafizyka” jest nauką? Racjonalizm vs empiryzm.
Rola i znaczenie metody w poznaniu naukowym. Logika jako
metoda współczesnych badań naukowych, indukcja
jako podstawowa metoda nauk empirycznych, niezawodność dedukcji, metoda hipotetyczno-dedukcyjna
(K. Popper). Zasada weryfikowalności jako
metoda określania znaczenia lub/i sensowności zdań. Zdania obserwacyjne (okazjonalne).
Problem przekładalność zdań teoretycznych na zdania obserwacyjne – czy wiedza o
świecie zewnętrznym może w sposób ścisły wywodzić się ze świadectw zmysłowych (Quine)?
Język nauki. |