Ramowy program studiów
Wersja: 1
Informacje ogólne
Wydział |
Wydział Fizjoterapii |
Kierunek studiów |
Fizjoterapia |
Studia |
I stopnia |
Profil |
Ogólnoakademicki |
Specjalność |
----- |
Nazwa przedmiotu |
Propedeutyka sportu osób niepełnosprawnych |
|
|
Języki w jakich jest i może być realizowany kurs |
j.polski |
Status przedmiotu |
Przedmioty Kierunkowe |
Wymagania wstępne (lista przedmiotów) |
----- |
Jednostka prowadząca |
Wydział Fizjoterapii |
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
dr W. Seidel, adiunkt |
Osoba(by) prowadząca(ce) zajęcia |
prof. dr hab. E. Bolach, prof. zw., |
Cel przedmiotu |
C1 Pozyskanie wiedzy dotyczącej dyscyplin i konkurencji sportowych dla osób niepełnosprawnych w zależności od rodzaju i stopnia dysfunkcji oraz jednostki chorobowej. C2 Zaznajomienie studentów z wiedzą
teoretyczną dotyczącą możliwości poprawy stanu funkcjonalnego osób
niepełnosprawnych w wybranych dyscyplinach sportowych w zależności od stopnia
i rodzaju dysfunkcji oraz jednostki chorobowej. Przygotowanie studentów do
praktycznego prowadzenia zajęć rehabilitacyjno-sportowych w wybranych
dyscyplinach osób niepełnosprawnych z uwzględnieniem rodzaju i stopnia
dysfunkcji oraz jednostki chorobowej. C3 Zaznajomienie studentów ze specyfiką wybranych dyscyplin sportowych osób niepełnosprawnych. Pozyskanie wiedzy dotyczącej specyficznych metod prowadzenia treningu w wybranych dyscyplinach z uwzględnieniem rodzaju i stopnia dysfunkcji oraz jednostki chorobowej. C4 Pozyskanie wiedzy w zakresie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć treningowych z osobami niepełnosprawnymi w zależności od rodzaju i stopnia dysfunkcji oraz od jednostki chorobowej. |
Opis przedmiotu |
Zajęcia prowadzone są w formie teoretycznej oraz praktycznej. Student zapoznaje się ze specyfiką, przepisami, klasyfikacją medyczną i funkcjonalną oraz organizacją zawodów na przykładzie dyscyplin paraolimpijskich dyscyplinach paraolimpijskich (goalball, boccia, piłka siatkowa na siedząco, podnoszenie ciężarów - powerlifting). W części teoretycznej student dowiaduje się dla jakich dysfunkcji powyższe dyscypliny pełnią największą rolę rehabilitacyjną oraz jakie są przeciwwskazania do uprawiania sporu. Uczy się planować elementy rehabilitacyjne podczas i po treningu oraz zapobiegać przeciążeniom, kontuzjom i urazom. W części praktycznej przeprowadzane są ćwiczenia rehabilitacyjne dla osób z różnymi dysfunkcjami poprzez uprawianie wybranych dyscyplin sportowych. Student uczy się jak poprawnie wykonywać ćwiczenia rehabilitacyjne oraz odnowę biologiczną. Podczas zajęć wykorzystywana jest wiedza z zakresu nauk o kulturze fizycznej, anatomii, fizjologii wysiłku fizycznego. |