Ramowy program studiów
Wersja: 1
Informacje ogólne
Wydział |
Wydział Fizjoterapii |
Kierunek studiów |
Fizjoterapia |
Studia |
I stopnia |
Profil |
Ogólnoakademicki |
Specjalność |
----- |
Nazwa przedmiotu |
Ćwiczenia korekcyjne |
|
|
Języki w jakich jest i może być realizowany kurs |
j. angielski, |
Status przedmiotu |
Przedmioty Kierunkowe |
Wymagania wstępne (lista przedmiotów) |
KWF_13_S_I_01 - Anatomia człowieka, |
Jednostka prowadząca |
Wydział Fizjoterapii |
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
dr hab. E. Bieć, prof. AWF Wrocław |
Osoba(by) prowadząca(ce) zajęcia |
dr J. Anwajler, adiunkt, |
Cel przedmiotu |
Celem przedmiotu jest: 1. Nauczenie oceny jakościowej postawy ciała w statyce w płaszczyźnie strzałkowej, czołowej, poprzecznej i diagonalnej z uwzględnieniem rozwoju ontogenetycznego 2. Nauczenie oceny jakościowej i ilościowej postawy ciała w dynamice z uwzględnieniem rozwoju ontogenetycznego 3. Nauczenie doboru działań profilaktycznych z uwzględnieniem
zmian w narządzie ruchu. |
Opis przedmiotu |
Zapoznanie z kształtowaniem się postawy ciała w rozwoju ontogenetycznym. Przedstawienie metod oceniające postawę ciała w statyce (ocena postawy ciała wg schematu -ocena symetrii tułowia w płaszczyźnie czołowej-Współczynniki POTSI i ATSI, testy funkcjonalne – Test Menela, Thomasa, Laseque, Obera i inne) i dynamice (test oceny funkcjonalnej Funkcjonal Movement Screening , test oceny równowagi dynamicznej STARS, ) a także kończyn dolnych i stóp. Wiedza z tego przedmiotu dotyczy zakresu kontroli motorycznej człowieka oraz formowania się postawy ciała w odniesieniu do przebiegu taśm anatomicznych. Obejmuje ona również podstawy teoretyczne wpływu stabilności lokalnej i globalnej (funkcjonalnej) na reedukację postawy ciała oraz dobór ćwiczeń z uwzględnieniem zmian w postawie ciała - wady postawy ciała w płaszczyźnie strzałkowej i boczne skrzywienia kręgosłupa, wady kończyn dolnych (koślawość szpotawość kolan) i stóp (stopa końska, stopa płaska, stopa płasko-koślawa, stopa sierpowata i szponiasta) z uwzględnieniem rozwoju ontogenetycznego człowieka. |