Ramowy program studiów
Wersja: 1
Informacje ogólne
Wydział |
Wydział Nauk o Sporcie |
Kierunek studiów |
Sport |
Studia |
I stopnia |
Profil |
--- |
Specjalność |
----- |
Nazwa przedmiotu |
Aksjologiczne podstawy pracy trenera |
|
|
Języki w jakich jest i może być realizowany kurs |
j.polski |
Status przedmiotu |
Moduł przedmiotów do wyboru - przedmioty teoretyczne (student wybiera jeden przedmiot w semestrze) realizują wszyscy studenci na kierunku |
Wymagania wstępne (lista przedmiotów) |
----- |
Jednostka prowadząca |
Katedra Podstaw Fizjoterapii |
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
dr hab. T. Michaluk, profesor Uczelni |
Osoba(by) prowadząca(ce) zajęcia |
dr hab. T. Michaluk, profesor Uczelni, |
Cel przedmiotu |
Celami przedmiotu są: 1. Przedstawienie istotnej roli aksjologii w budowaniu relacji pomiędzy zawodnikiem i trenerem. 2. Identyfikacja zagrożeń płynących z zaniedbania komponentu aksjologicznego sportu, czy też szerzej rozumianej kultury fizycznej. 3. Przedstawienie uczestnikom kursu niezbywalnej roli podstaw etyczno-moralnych w kształtowaniu przyszłych postaw zawodników, m.in. roli i znaczenia etycznej zasady fair play, zagrożeń i patologii generowanych przez zjawisko dopingu oraz dehumanizacji osoby ludzkiej w pogoni za wyczynem. |
Opis przedmiotu |
Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z wartościami mającymi istotny wpływ na relację tworzącą się pomiędzy zawodnikami a trenerem. Dokonane zostanie określenia zasad etycznych i moralnych istotnych zarówno w podejściu do pracy trenera, jak i celów sportu z perspektywy zawodnika. Zostanie podjęta próba wykrycia konfliktów w pomiędzy wartościami autotelicznymi (wewnętrznymi) sportu, a potencjalnymi celami (zewnętrznymi), realizowanymi przez zawodników i trenerów poprzez sport. Omówione zostaną podstawowe zasady etyczne, które powinny być promowane w pracy trenera z podopiecznymi, m.in. fair play, etyczno-moralna szkodliwość dopingu, celowość sportu, ethos sportowca, wartości patriotyczne, zdrowotne, rekreacyjne aktywności fizycznej etc. |