poniedziałek, 2 grudnia 2024 | Portal eORDO Omnis v. 1.116.1.5.61

Portal eORDO Omnis

Niezalogowano
Użytkownik anonimowy
Zaloguj się

AWF we Wrocławiu

Ramowy program studiów

Szczegóły przedmiotu

Wersja: 1

Informacje ogólne


Wydział

Wydział Wychowania Fizycznego

Kierunek studiów

Wychowanie Fizyczne

Studia

II stopnia

Profil

Praktyczny

Specjalność

-----

Nazwa przedmiotu

Praktyka pedagogiczno - metodyczna w szkole gimnazjalnej


Forma studiów Rok studiów Semestr Suma godzin dydaktycznych Liczba punktów ECTS
Wykłady Ćwiczenia/praktyki
Stacjonarne 1 1 --- --- ---
1 2 0 90.0 4.0
Suma 0 90.0 4.0


Języki w jakich jest i może być realizowany kurs

j. angielski,
j.polski

Status przedmiotu

Moduł praktyk

Wymagania wstępne (lista przedmiotów)

-----

Jednostka prowadząca

Katedra Pedagogiki Kultury Fizycznej

Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu

dr hab. H. Guła-Kubiszewska, prof. AWF Wrocław

Osoba(by) prowadząca(ce) zajęcia

dr hab. H. Guła-Kubiszewska, prof. AWF Wrocław,
mgr D. Łasicka, umowa zlecenie,
dr A. Malska-Śmiałowska, adiunkt

Cel przedmiotu

1/ Umożliwienie studentom nabywania kompetencji opiekuńczo- wychowawczych oraz dydaktycznych nauczyciela wychowania fizycznego przez zapoznanie się ze specyfiką szkoły gimnazjalnej w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo- wychowawczych i dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników oraz prowadzonej dokumentacji.

2/ Organizowanie studentom warunków do obserwowania aktywności poszczególnych uczniów i grup uczniowskich oraz procesów zachodzących w między dziećmi i dorosłymi: interakcje  i dynamika grupy, sposoby komunikowania oraz sposoby integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności ((opiekuńczo- wychowawczej, dydaktycznej, metodycznej, pomocowej i terapeutycznej).

3/ Kształtowanie u studentów umiejętności współdziałania z opiekunem w sprawowaniu opieki nad grupą i zapewnieniu bezpieczeństwa uczniom oraz w realizacji zadań poszczególnych ogniw dydaktycznych: diagnoza, programowanie i planowanie, realizacja oraz ewaluacja procesu edukacyjnego w pracy z młodzieżą gimnazjalną.

4/ Praktyczne przygotowanie studentów do pełnienia roli opiekuna wychowawcy i nauczyciela wychowania fizycznego, poprzez organizowanie i prowadzenie zajęć wychowawczych, animowanie aktywności grupy, rozwijanie samodzielności ucznia w zdobywaniu wiedzy, organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych, diagnozowanie wiedzy i umiejętności uczniów oraz współpracę z innymi osobami pracującymi z uczniami w szkole i poza szkołą.

5/ Kształtowanie umiejętności studentów w zakresie analizy i interpretacji zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, jak: prowadzenie dokumentacji, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, samooceny funkcjonowania w roli opiekuna, wychowawcy i nauczyciela, omawianie zgromadzonych doświadczeń z opiekunem i w grupie innych studentów.

6/ Umożliwienie studentom weryfikacji swojego przygotowania do pełnienia roli nauczyciela zdrowia, rekreacji, sportu i estetyki zachowań ruchowych na III etapie edukacji.

Opis przedmiotu

1/ Przedmiot obejmuje zagadnienia umożliwiające studentom nabywanie kompetencji opiekuńczo- wychowawczych oraz dydaktycznych nauczyciela wychowania fizycznego przez  zapoznanie się ze specyfiką szkoły gimnazjalnej , w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo- wychowawczych i dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników oraz prowadzonej dokumentacji.


2/ W ramach przedmiotu student nabędzie umiejętność obserwowania aktywności poszczególnych uczniów i grup uczniowskich oraz procesów zachodzących w między dziećmi i dorosłymi: interakcje  i dynamika grupy, sposoby komunikowania oraz sposoby integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności ((opiekuńczo- wychowawczej, dydaktycznej, metodycznej, pomocowej i terapeutycznej).


3/ Przedmiot umożliwia studentom poznanie problematyki  współdziałania z opiekunem w sprawowaniu opieki nad grupą i zapewnieniu bezpieczeństwa uczniom oraz w realizacji zadań poszczególnych ogniw dydaktycznych: diagnoza, programowanie i planowanie, realizacja oraz ewaluacja  procesu edukacyjnego w pracy z młodzieżą gimnazjalną.

4/ Studenci mają możliwość praktycznego przygotowania się  do pełnienia roli opiekuna wychowawcy i nauczyciela wychowania fizycznego, poprzez organizowanie i prowadzenie zajęć wychowawczych, animowanie aktywności grupy, rozwijanie samodzielności ucznia w zdobywaniu wiedzy, organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych, diagnozowanie wiedzy i umiejętności uczniów oraz współpracę z innymi osobami pracującymi z uczniami w szkole i poza szkołą.

5/ Student nabędzie  umiejętności  analizy i interpretacji zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, jak: prowadzenie dokumentacji, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, samooceny funkcjonowania w roli opiekuna, wychowawcy i nauczyciela, omawianie zgromadzonych doświadczeń z opiekunem i w grupie innych studentów.

6/ Przedmiot obejmuje zagadnienia umożliwiające studentom doskonalenie umiejętności weryfikacji swojego przygotowania do pełnienia roli nauczyciela zdrowia, rekreacji, sportu i estetyki zachowań ruchowych na III etapie edukacji.