Ramowy program studiów
Wersja: 1
Informacje ogólne
Wydział |
Wydział Wychowania Fizycznego |
||||||||||||||||||||||||
Kierunek studiów |
Wychowanie Fizyczne |
||||||||||||||||||||||||
Studia |
II stopnia |
||||||||||||||||||||||||
Profil |
Praktyczny |
||||||||||||||||||||||||
Specjalność |
----- |
||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu |
Praktyka pedagogiczno - metodyczna w szkole gimnazjalnej |
||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Języki w jakich jest i może być realizowany kurs |
j. angielski, |
||||||||||||||||||||||||
Status przedmiotu |
Moduł praktyk |
||||||||||||||||||||||||
Wymagania wstępne (lista przedmiotów) |
----- |
||||||||||||||||||||||||
Jednostka prowadząca |
Katedra Pedagogiki Kultury Fizycznej |
||||||||||||||||||||||||
Osoba odpowiedzialna za program przedmiotu |
dr hab. H. Guła-Kubiszewska, prof. AWF Wrocław |
||||||||||||||||||||||||
Osoba(by) prowadząca(ce) zajęcia |
dr hab. H. Guła-Kubiszewska, prof. AWF Wrocław, |
||||||||||||||||||||||||
Cel przedmiotu |
1/ Umożliwienie studentom nabywania kompetencji opiekuńczo- wychowawczych oraz dydaktycznych nauczyciela wychowania fizycznego przez zapoznanie się ze specyfiką szkoły gimnazjalnej w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo- wychowawczych i dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników oraz prowadzonej dokumentacji. 2/ Organizowanie studentom warunków do obserwowania aktywności poszczególnych uczniów i grup uczniowskich oraz procesów zachodzących w między dziećmi i dorosłymi: interakcje i dynamika grupy, sposoby komunikowania oraz sposoby integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności ((opiekuńczo- wychowawczej, dydaktycznej, metodycznej, pomocowej i terapeutycznej). 3/ Kształtowanie u studentów umiejętności współdziałania z opiekunem w sprawowaniu opieki nad grupą i zapewnieniu bezpieczeństwa uczniom oraz w realizacji zadań poszczególnych ogniw dydaktycznych: diagnoza, programowanie i planowanie, realizacja oraz ewaluacja procesu edukacyjnego w pracy z młodzieżą gimnazjalną. 4/ Praktyczne przygotowanie studentów do pełnienia roli opiekuna wychowawcy i nauczyciela wychowania fizycznego, poprzez organizowanie i prowadzenie zajęć wychowawczych, animowanie aktywności grupy, rozwijanie samodzielności ucznia w zdobywaniu wiedzy, organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych, diagnozowanie wiedzy i umiejętności uczniów oraz współpracę z innymi osobami pracującymi z uczniami w szkole i poza szkołą. 5/ Kształtowanie umiejętności studentów w zakresie analizy i interpretacji zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, jak: prowadzenie dokumentacji, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, samooceny funkcjonowania w roli opiekuna, wychowawcy i nauczyciela, omawianie zgromadzonych doświadczeń z opiekunem i w grupie innych studentów. 6/ Umożliwienie studentom weryfikacji swojego przygotowania do pełnienia roli nauczyciela zdrowia, rekreacji, sportu i estetyki zachowań ruchowych na III etapie edukacji. |
||||||||||||||||||||||||
Opis przedmiotu |
1/ Przedmiot obejmuje zagadnienia umożliwiające studentom nabywanie kompetencji opiekuńczo- wychowawczych oraz dydaktycznych nauczyciela wychowania fizycznego przez zapoznanie się ze specyfiką szkoły gimnazjalnej , w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo- wychowawczych i dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników oraz prowadzonej dokumentacji. 2/ W ramach przedmiotu student nabędzie umiejętność obserwowania aktywności poszczególnych uczniów i grup uczniowskich oraz procesów zachodzących w między dziećmi i dorosłymi: interakcje i dynamika grupy, sposoby komunikowania oraz sposoby integrowania przez opiekuna praktyk różnej działalności ((opiekuńczo- wychowawczej, dydaktycznej, metodycznej, pomocowej i terapeutycznej). 3/ Przedmiot umożliwia studentom poznanie problematyki
współdziałania z opiekunem w sprawowaniu opieki nad grupą i zapewnieniu
bezpieczeństwa uczniom oraz w realizacji zadań poszczególnych ogniw
dydaktycznych: diagnoza, programowanie i planowanie, realizacja oraz
ewaluacja procesu edukacyjnego w pracy z młodzieżą gimnazjalną. 4/ Studenci mają możliwość praktycznego przygotowania się do pełnienia roli opiekuna wychowawcy i nauczyciela wychowania fizycznego, poprzez organizowanie i prowadzenie zajęć wychowawczych, animowanie aktywności grupy, rozwijanie samodzielności ucznia w zdobywaniu wiedzy, organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych, diagnozowanie wiedzy i umiejętności uczniów oraz współpracę z innymi osobami pracującymi z uczniami w szkole i poza szkołą. 5/ Student nabędzie umiejętności analizy i interpretacji zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, jak: prowadzenie dokumentacji, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, samooceny funkcjonowania w roli opiekuna, wychowawcy i nauczyciela, omawianie zgromadzonych doświadczeń z opiekunem i w grupie innych studentów.6/ Przedmiot obejmuje zagadnienia umożliwiające studentom doskonalenie umiejętności weryfikacji swojego przygotowania do pełnienia roli nauczyciela zdrowia, rekreacji, sportu i estetyki zachowań ruchowych na III etapie edukacji. |